ماهی سیاه کوچولو

غریبه و بی کس و کار زندونیه یه عادتم نا واسه چرخش ندارن عقربه های ساعتم

ماهی سیاه کوچولو

غریبه و بی کس و کار زندونیه یه عادتم نا واسه چرخش ندارن عقربه های ساعتم

دکتر علی شریعتی

 

 

 

 

زندگی

علی شریعتی در دوم آذر سال 1312 در روستای کوچک و کویری کاهک از توابع مزیان در نزدیکی سبزوار زاده شد. پدرش محمد تقی شریعتی، موسس کانون نشر حقایق اسلام و مادرش زهرا امینی، زنی روستایی متواضع و حساس بود. پدر پدر بزرگ علی، ملاقربانعلی، معروف به آخوند حکیم، مردی فیلسوف و فقیه بود که در مدارس قدیم بخارا و مشهد و سبزوار تحصیل کرده و از شاگردان برگزیده ملاهای سبزواری محسوب می‌شد.

در سال 1331 اولین بازداشت او رخ داد و این اولین رویارویی او و نظام حکومتی بود. در تاریخ 24 تیر سال 1347 با پوران شریعت رضوی همکلاسیش ازدواج کرد.

شریعتی تحصیلات دانشگاهی خود را در مشهد گذراند و تحصیلات عالی خود را در سال 1341 در فرانسه و در رشته ادبیات ادامه داد. در سال 1343 به ایران برگشت و در مرز دستگیر شد. حکم دستگیری از سوی ساواک بود و متعلق به ۲ سال پیش یعنی در هنگام خروج از ایران که به همان دلیل معلق مانده بود و در عین حال لازم‌الاجرا بود. بعد از بازداشت به زندان قزل قلعه در تهران منتقل شد. اوایل شهریور همان سال بعد از آزادی به مشهد برگشت.

از آبان ماه 1351 تا تیر ماه 1352، به زندگی مخفی روی آورد. ساواک به دنبال او بود و از تعطیلی به بعد، متن سخنرانی‌های شریعتی با اسم مستعار به چاپ می‌رسید. در تیر ماه 1352، علی شریعتی در نیمه شب به خانه‌اش مراجعه کرد و دو روز بعد به شهربانی مراجعه کرد و خودش را معرفی کرد. بعد از آن روز به مدت ۱۸ ماه به انفرادی رفت.

شریعتی این شرایط را نپذیرفت و تصمیم به هجرت از ایران گرفت. اما سه هفته بعد از ورود به ساوتهمپتون انگلیس، به طرز مشکوکی از دنیا رفت. دلیل رسمی مرگ وی حمله قلبی اعلام شد. در عین حال این احتمال که وی خود کشی کرده باشد نیز مطرح می‌شود. شریعتی وصیت کرده بود که وی را در حرم امام هشتم شیعیان در مشهد دفن کنند، ولی به علت مخالفت رژیم شاه در خاکسپاری جسدش در ایران ، در قبرستانی کنار آرامگاه حضرت زینب در شهر دمشق به خاک سپرده شد.


اندیشه ها

شریعتی یکی از متفکران مسلمان بود و در عین حال، رویکردی نقادانه نسبت به برخی از باورهای مذهبی داشت. او به‌طور خاص، تشیع صفوی را مظهر سنت مسخ شده می‌داند و آن را توام با اسارت‌پذیری، خرافه، تقلید و جبر گرایی معرفی می‌کرد.

وی همچنین از نگاه سطحی به مدرنیته نیز انتقاد می‌کرد و معتقد بود که راه پیشرفت و ترقی ملت‌های شرقی، متفاوت از راهی است که غرب پیموده‌است. البته استفاده آگاهانه از تجربیات مدرنیته در غرب، مورد پذیرش شریعتی قرار داشت.

در عین حال که وی به مکتب‌های غیر اسلامی در جهان منتقد بوده و با آنها ضدیت می‌کرد، ولی در عمل تا حدی تحت تاثیر مارکسیسم بالاخص سوسیالیسم اقتصادی و سوسیالیسم انقلابی قرار داشت. در آثار و سخنان وی، رگه‌های این تاثیرپذیری در موارد متعدد مشهود است. ترجمه کتاب جوده السحار در مورد ابوذر، که عنوان ابوذر؛ خداپرست سوسیالیست را بر آن نهاد از این جمله ‌است. ( ویکی پدیا )

این استاد بزرگ آثار بسیار گسترده ای از خود به جای گذاشته است که دوستان می توانند نام این آثار و در این لینکی که من تهیه کردم ببینن. آثار دکتر علی شریعتی

من خودم چندتا از این آثار و مطالعه کردم و لینکشون و گذاشتم که دوستانی که دوست دارند این کتابهارو دانلود کنند.

1- علی، حقیقتی بر گونه اساطیر

2- بازگشت به خویشتن

3- ابراهیم در کشاکش یک انتخاب

4- فلسفه نیایش

5- مکتب، وحدت، عدالت، علی

6- یک جلوش تا بی نهایت صفرها

واقعا روحش شاد و یادش گرامی باد

از دوستان تشکر میکنم البته ببخشید اگه کم و کاستی داشت خداییش همه رو تو چند ساعت جمع کردم فقط می خواستم در مورد این استاد بزرگوار کاری کرده باشم امیدوارم مورد قبول خودش و کسایی که دوسش دارن باشه.

دوستان عزیز می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اطلاع رسانی دکتر علی شریعتی مراجعه کنن.

 

پی نوشت : دوستان گلم من از طرف مونا و فهیمه جان که این چند روز آینده مشغول امتحاناشون هستن یه عذرخواهی میکنم که نمی تونن سر بزنن و مطلب بذارن خداییش خودشونم ناراحت بودن که این چند روز که تا 2 هفته شاید طول بکشه در کنار شما نیستن به اصرار این دوستان من این پی نوشت و نوشتم موفق و سبز و شاد باشید : اجادسا

نظرات 28 + ارسال نظر
وجیهه 29 خرداد 1388 ساعت 01:27 http://mv4ever.blogfa.com

آخ جون اولممممممممممممممم . راستی سلام خوبی؟ ممنون که بهم سر زدی.

مرسی وجیهه جان که اومدی راستی راستی اول شدی
خواهش تو ببخش که دیر شد

رها 29 خرداد 1388 ساعت 01:57 http://lamakan.blogsky.com

سلام سحاد جون...راستی خوب گفتی یادش گرامی...مرسی مهربون بابت نظراتت شاد باشی عزیزم

ممنون رها جان از اومدنت خواهش میکنم وظیفه بود دوست عزیز

یه دوست! 29 خرداد 1388 ساعت 05:07

سلام [گل]
دست مریزاد و خداقوت ....
ما در http://7khatha.com هستیم. حتما سر بزنین. امکانات جالبی داره. چت روم صوتی تصویری قوی و انجمن هم داره . هر یوزر میتونه صفحه شخصی (شبیه به 360 ) داشته باشه و کلی امکانات دیگه که ارزش امتحان کردن رو داره دوست من.

[گل] به امید دیدار [گل]

ماهی خانوم 29 خرداد 1388 ساعت 10:47 http://mahinameh.blogsky.com

سلام جزغولک
خوبی گلم؟
ممنون که سر زدی و ممنون که خبر دادی آپی
م خدمت دکتر شریعتی همیشه ارادت داریم
ممنون از زحمتی که می کشی
شاد باشی رفیق

سلام به روی ماهت ماهی خانوم ممنون خدارو شکر نفسی میاد و میره اگه بزارن

منم همینطور منظورم ارادته خواهش تو هم شاد و سبز و سربلند و موفق باشی

دریا 29 خرداد 1388 ساعت 16:55 http://www.daryaa.blogsky.com

سلام
راستش نمیدونم چی بگم
پس ساکت باشم بهتره
سبز باشی

گلی 29 خرداد 1388 ساعت 17:40 http://faezgol.blogfa.com

سلام
عالی بو د
ممنون که به اسطوره هایی چون دکتر شریعتی می پردازی و ارزش اونها رو یادآوری می کنی
موفق باشی

نوید 29 خرداد 1388 ساعت 18:00 http://lawbreaker.blogsky.com

سلام
خبر خوشششش ........رومینا ..خدایا شکرت

سلام ...

خیلی خوشمل بود ...

ولی یه چیزی دکتر شریعتی کپی استاده لابراتوارمونه ...

[ بدون نام ] 30 خرداد 1388 ساعت 10:00

شلامممم
مرسی که سر زدی. ضمنا اون ماهی سیاهه خبر نداره یه دوست خوب دیگه هم داره. اون فقط یه ماهی کوچولو هستش ، اما تو فرق می کنی و بزرگ می شی عزیزممممممم

نیلوفر 30 خرداد 1388 ساعت 10:02 http://everything2.blogsky.com

آخ آخ آخ من سر به هوا اسم و آدرسمو نزاشتم ماهی جونم.
این پیغام بی اسم و نشون مال من بود

فهمیدم خودتی ( خند )

ماهی تنها 30 خرداد 1388 ساعت 14:57 http://onlyabadan.blogsky.com

سلام خوبی سجاد عزیز
من یه سوالی در مورد دکتر شریعتی داشستم هر کی می تونی با هم بحرفیم خبرم کن بای

باشه محمود جان خوشحال میشم کمکت کنم

زینب 30 خرداد 1388 ساعت 18:00 http://eshghojonoon.blogsky.com/

سلام به دوست عزیزم!!!
آپت خیلی عالی بود مخصوصا واسه من که تا حالا در مورد دکتر شریعتی مطالعه نداشتم فقط یه چیزایی شنیده بودم!!!
همیشه آپت عالیه!
موفق باشی و پایدار تا ابد!

سلام زینب جان
خوشحالم که به دردت خورد در مورد این آدم هرچقدر بدونی کم دونستی حیف که ما قدرش و ندونستیم حیف منظور از ما ( خودشون فهمیدن که کیا هستن )

تو هم موفق و سبز و شاد باشی

وجیهه 31 خرداد 1388 ساعت 00:01 http://mv4ever.blogfa.com

نمیدانم

از شیطنت چشمان توست یا آیینه ها

که به هر سو می چرخم

چشمان تو روبرویم است.

مینا 31 خرداد 1388 ساعت 01:48 http://royaaye-sabz.blogsky.com/

سلام سجاد جام ممنون که خبرم کردی! موضع جالبی رو انتخاب کردی. من این استاد و فقط به اسم میشناختم اما هیچ وقت دربارش نخونده بودم! جالب بود. دستت درد نکنه!
موفق باشی. من این شکلکا رو نمیتونم بذارم جلوی نوشته هام منظورم اینجا تو نظراست!!! (گل)

سلام مینا خانوم ممنون که آمدی و سر زدی
خوبه یه مقدار بیشتر در موردش مطالعه کن به درد زندگین می خوره
آره فهمیدم همین که می نویسی تو پرانتز واسم کافیه ممنون
موفق وسبز و شاد باشی

رها 31 خرداد 1388 ساعت 12:48

سلام

مثل همیشه قشنگ بود مخصوصا که درباره زندگی این چنین شخص بزرگواری نوشتی فقط می تونم بگم عالی بود امیدوارم همیشه موفق باشید
این مطلب از دکتر رو تقدیم به وبتون می کنم امیدوارم خوشتون بیاد

تو می‌دانی که من هرگز به خود نیندیشیدم، تو می‌دانی و همه می‌دانند که من حیاتم، هوایم، همه خواسته‌هایم به خاطر تو و سرنوشت تو و آزادی تو بوده است. تو می‌دانی و همه می‌دانند که هرگز به خاطر سود خود گامی برنداشته‌ام، از ترس خلافت تشیعم را از یاد نبرده‌ام. تو می‌دانی و همه می‌دانند که نه ترسویم نه سودجو! تو می‌دانی و همه می‌دانند که من سراپایم مملو از عشق به تو و آزادی تو و سلامت تو بوده است، و هست و خواهد بود. تو می‌دانی و همه می‌دانند که دلم غرق دوست داشتن تو و ایمان داشتن تو است. تو می‌دانی و همه می‌دانند که من خودم را فدای تو کرده ام و فدای تو می‌کنم که ایمانم تویی و عشقم تویی و امیدم تویی و معنی حیاتم تویی و جز تو زندگی برایم رنگ و بویی ندارد. طمعی ندارد. تو می‌دانی و همه می‌دانند که شکنجه دیدن به خاطر تو، زندان کشیدن برای تو و رنج کشیدن به پای تو تنها لذت بزرگ من است. از شادی تو است که من در دل می‌خندم. از امید رهایی توست که برق امید در چشمان خسته‌ام می‌درخشد، و از خوشبختی تو است که هوای پاک سعادت را در ریه‌هایم احساس می‌کنم.




کاش در دنیا 3 چیز وجود نداشت :

غرور

دروغ

عشق

انسان با غرور میتازد .

با دورغ میبازد.

با عشق می میرد.



ببخشید امیدوارم مورد قبول باشه
یا حق

ممنون رها جان خیلی قشنگ بود با این که خونده بودم ولی مرسی از اینکه من و قابل دونستی و نوشتی

خواهش میکنم بله بسیار زیبا بود

موفق باشی عزیزم

هیچکس 31 خرداد 1388 ساعت 20:04

سلام رفیق
بیابید همه با هم بازیگران این داستان باشیم نه تماشاچی ایران امروز به همه ما نیاز داره

بله شما درست میگید ما تا آخرش هستیم

مینا 31 خرداد 1388 ساعت 22:03 http://royaaye-sabz.blogsky.com/

____________**__**_____* __________
___________***_*__*_____* _________
__________****_____**___****** ____
_________*****______**_*______** __
________*****_______**________*_**
________*****_______*_______* _____
________******_____*_______* ______
_________******____*______* _______
__________********_______* ________
__***_________**______** __________
__******_________*_* __ من آپم عزیزم___
*******__________** _______________
_*******_________* ________________
___***___*_______** _______________
___________*_____*__* _____________
_______****_*___* _________________
_____******__*_** ___ من آپم عزیزم____
____*******___** __________________
____*****______*_________________
____**_________* ____منتظرتم ________
_____*_________* __________________
_____________*_* ____بیا که با آمدنت ___
______________** __________________
______________* یه دنیا خوشحالم میکنی__





اومدم مینا جان

مریم 1 تیر 1388 ساعت 01:09 http://titanic.blogsky.com

?????????????????????
سلام خوبی
o
ببخشید دیر اومدمo^/|\^o
o_^|\/*\/|^_o
o\*`'.\|/.'`*/o
\\\\\\|//////
من آپم بیا گفتم چرا دیر اومدم
'-=========-._¨¨¨¨¨¨_==========-'
'-======•:•:\¨¨__¨¨/:•:•======-'
'-=====•:•:\(¨¨)/:•:•=====-'
'-====•:•':\/:'•:•====-'
'-===:•:••:•:===-'
'-==`::::´==-'
//_*_\\
vV||Vv
منتظرتم
************

خواهش میکنم مریم جان مرسی که اومدی

باشه الان میام

نوشی 1 تیر 1388 ساعت 01:29 http://tameshki.com

دکتر فوق العاده بوده !!



میگم مرسی که خیلی دوسی داشتی مارو و هی حالمونو پرسیدی !!

ببخشید نبودم جواب بدم !

خواهش میکنم

رزا 1 تیر 1388 ساعت 02:13 http://www.5685.blogfa.com

سلام مهربونم حالت چطوره عزیز دلم خوبی مرسی که میای سجاد عزیزم اما نه دوست دارم صدات کنم اجادسای مهربونم خیلی خوبی فدات بشم
هستم من همین طرفام سعی میکنم بیام همیشه پیشت اگه بعضی مواقع نمیام ببخشید اما به جان داداشم همیشه تو ذهنمی نمیدونم چرا اما یه حس خوبی دارم نسبت بهت خوشحالم میکنی میای مهربون جونم میبوسمت بوس

بهبه رزا خانوم چه عجب قدم رنج فرمودین
ممنون که اومدی

نظر لطف شماست عزیزم

ما هم همچنین

به فکر شما هستیم

گل گل گل برای شما

رها 1 تیر 1388 ساعت 12:36

سلام اقا سجاد


این شعر رو تقدیم می کنم به وبتون امیدوارم خوشتون بیاد


کسی که فکر رسیدن به آسمان باشد


بعید می‌رسد از درد در امان باشد


در این زمانه که دل کندن از زمین سخت است


کجا مجال رسیدن به آسمان باشد


چه اشتباه قشنگی که ماهی کوچک


دچار آبی دریای بی‌کران باشد


چه اشتباه قشنگی که آرزو بکند


میان آبی لبریز کهکشان باشد


و غافل از دل دریای بی‌کران خودش


در آرزوی رسیدن به این و آن باشد


چه لذتی که در آغوش آب جان بدهد


برای ماهی کوچک که نیمه جان باشد


و من هنوز همان ماهی خیالاتی


که خسته از گذر لحظه و زمان باشد


تو سنگ این دل مائی و سنگ هم نمی‌داند


چه طور با دل یک شیشه مهربان باشد


در اخر ببخشید نظم وبتون رو بهم زدم

یا حق



ممنون رهای عزیز خیلی خیلی قشنگ بود دستتون درد نکنه
ن بابا این چه حرفیه وبلاگ من همیشه واسه شما دوستان عزیز جا داره

قدمتون رو جفت چشام

رها 1 تیر 1388 ساعت 12:47


زندگی یعنی نگاه آفتاب

زندگی یعنی دو رکعت عشق ناب
زندگی یعنی نگاه آفتاب
زندگی خورشید پر خون است و بس
سایه لک بید مجنون است و بس
زندگی فریاد سرخ بادهاست
انعکاس تیشه فرهادهاست


رها 1 تیر 1388 ساعت 13:00

سلام دوباره همون مزاحم همیشگی

این شعر رو با عمق معنی به وبتون تقدیم می کنم که هر که اونو می خونه واقعا بهش عمل کنه

برای عشق تمنا کن ولی خار نشو

برای عشق قبول کن ولی غرورت را از دست نده.

برای عشق گریه کن ولی به کسی نگو.

برای عشق مثل شمع بسوز ولی نگذار پروانه ببینه.

برای عشق پیمان ببند ولی پیمان نشکن.

برای عشق جون خودتو بده ولی جون کسی رو نگیر.

برای عشق وصال کن ولی فرار نکن.

برای عشق زندگی کن ولی عاشقانه زندگی کن.

برای عشق بمیر ولی کسی رو نکش.

برای عشق خودت باش ولی خوب باش….

وجیهه 1 تیر 1388 ساعت 23:09 http://mv4ever.blogfa.com

سلام مونا جون خوبی؟ ممنون عزیزم که بهم سر زدی. موافقم با نظرت .. ولی بعضی ها این طوری نیستن . بازم بهم سر بزن. خوشحال میشم.

salam khobi?ghashang minevisi.linkam kardi?up kardam zod biyanazar bde az mona hamnm bepors

ممنون مینا ان خوبم
خواهش میکنم چوب کاریمون نکن
بله خیلی وقته لینکتون کردم
باشه میام حتما

تلنگر 2 تیر 1388 ساعت 12:33 http://talangor86.blogsky.com

سلام

سلام دوست عزیز خوبی
یه مدت سر نمی زنی مارو قابل نمی دونی؟

رومینا 4 تیر 1388 ساعت 19:07 http://black-love.blogsky.com/

سلام عزیزم
آپم
خوشحال میشم بیای
زود بیا
منتظرم

دوستدار شما
رومینا

مملی گشنه 10 تیر 1388 ساعت 08:11

سلام کوچولو!!!
دلم برات تنگ شده ...................................
جدیدترین چیزی که شنیدم:

تو از خون ما نیستی!
بعد آزمایش بهم گفتن!!

دوست دارم ببینمت

سلام عزیز دل خوبی چه عجب محمد جان آفتاب از کدوم طرف در آمده که شما به کلبه فقیرانه ما اومدد

از دست تو گشنه

منم دلم برات تنگ شده یه سر بیا ببینمت بیب

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد